20 نوامبر 2023- بر اساس مطالعه جدیدی که در BMC Infectious Diseases منتشر شده است حمل MRSA در بینی ممکن است خطر مقاومت آنتی بیوتیکی در زخم پای دیابتی را افزایش دهد.

زخم پای دیابتی (DFU) یک عارضه اصلی دیابت است که اغلب تحت تأثیر عفونت چند میکروبی در محل زخم قرار می گیرد. بیماران دیابتی طبیعتاً دچار نقص ایمنی هستند و از این رو پس از شکستن سد پوستی در برابر عفونت آسیب پذیر هستند. روش‌های مبتنی بر کشت میکروبیولوژیکی نشان می‌دهند که استافیلوکوکوس اورئوس(SA) بیشترین باکتری جدا شده از زخم های پای دیابتی است. SA و مهم ترین نوع مقاوم به آنتی بیوتیک آن از نظر بالینی "استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین(MRSA)" معمولاً دربخش قدامی سوراخ های بینی ودهلیز بینی یافت می شوند و کلونیزاسیون SA و همچنینMRSA  در هر محل زخم می تواند شرایط را تشدید کند. ما فرض می کنیم که وجود MRSA در بینی می تواند به عنوان یک عامل خطر بالقوه در ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی در زخم های زخم پای دیابتی نقش داشته باشد.

در مطالعه حاضر، محققان وجود SA و MRSA را در حفره بینی و پوست پا، در بین افراد دیابتی مبتلا به زخم پای دیابتی(D+F+، 50 نفر)، بیماران دیابتی بدون زخم پا(D+F-،50 نفر)و افراد سالم(D-F-، 40 نفر)، با استفاده از کشت باکتریایی و روش های مبتنی بر  PCRبا هم مقایسه کردند.افراد D+F+،D+F-  و گروه کنترل بیشتر بر اساس وجود یا عدم وجود MRSA طبقه‌بندی شدند. پارامترهای بالینی مانند HbA1C، گلوکز خون ناشتا (FBG) و قند خون پس از غذا (PPBG) برای ارتباط با حامل MRSA در هر سه گروه (بیماران D+F+، D+F- و D-F-) بررسی شدند. برای این منظور، گروه D+F+ بر اساس وجود (MRSA+ ve) یا عدم وجود استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین(MRSA-ve ) طبقه‌بندی شد و پارامترهای بالینی (مانند HbA1C، FBG، PPBG و مدت دیابت) بین دو گروه برای بینی، محل زخم و پوست پا، به طور جداگانه مقایسه شدند.

نتایج:

· وجود MRSA در بینی به طور قابل‌توجهی در گروه D+F+  نسبت به D+F- و D-F-بالاتر بود(p < 0.05) و به طور قابل‌توجهی با وجود MRSA در زخم پای افراد گروه D+ F+ مرتبط بود( نسبت شانس: 4.09)

· سطح HbA1C به طور قابل توجهی  در افراد دارای زخمMRSA  مثبت، در مقایسه با بیماران دارای زخم MRSA منفی، بالاتر بود(p < 0.02) . جالب توجه است که بیش از نیمی از (64٪) استافیلوکوکوس اورئوس های مقاوم به متی سیلین جدا شده از زخم های پای دیابتی به چند دارو مقاوم بودند.

این یافته‌ها قویاً نشان می‌دهند که وجود MRSA در بینی می‌تواند به عنوان یک عامل خطر برای ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی در زخم پای دیابتی عمل کند و بنابراین غربالگری منظم بینی و زخم این بیماران مهم است. محققان همچنین یک روش PCR مالتی پلکس سریع، برای تشخیص MRSA از ایزوله‌های بالینی یاDNA میکروبی جدا شده از نمونه‌های بالینی در بیمارستان، توسعه دادند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/nasal-mrsa-carriage-may-increase-risk-for-antibiotic-resistance-in-diabetic-foot-ulcers-120197